ŁUKASZ MACH
p< style=”text-align: left;”>
Dlaczego o grach, a nie o proszkach do prania?
Z rynkiem gier (czy też szerzej, z rynkiem rozrywki elektronicznej) związany jestem od niemal dziesięciu lat. Staram się patrzeć na branżę szeroko, co wynika z faktu, że pracowałem w różnych miejscach i na różnych stanowiskach. Poniżej krótki „wyciąg” z mojej obecności w branży (historia najnowsza na początku):
Kierownik PR/MKT w City Interactive
W City Interactive zajmuję się globalną promocją tytułów tej firmy (m.in. Sniper: Ghost Warrior)
Kierownik ds. produktu w one2tribe
– W firmie one2tribe (jeden z największych polskich producentów gier browserowych, social games, mobile, iPhone) zajmowałem się wprowadzaniem kolejnych produktów na rynek i wspomagałem procesy promocyjne.
Menadżer ds. marki w CD Projekt – Odpowiedzialność za promocję i strategię produktową gier wydawanych przez CD Projekt.
Szef działu PR w studiu CD Projekt RED – Odpowiedzialność za globalną promocję bestsellerowej gry Wiedźmin. Kontakt z zagraniczną prasą i wydawcami.
Community Manager w studiu CD Projekt RED – Budowanie polskiej społeczności wokół gry Wiedźmin. Przebicie się z marką gry Wiedźmin („The Witcher”) do zagranicznych serwisów i grup dyskusyjnych.
Redaktor w prasie branżowej. PSX Extreme (największy magazyn o konsolach do gier w Polsce) i Game Ranking (pismo już nie istnieje niestety).
Można więc śmiało powiedzieć, że walczyłem na kilku różnych barykadach w tej branży. Jako redaktor musiałem dobijać się do wydawców, jako PR’owiec w firmie wydawniczej budowałem kontakty z redaktorami, a jako produktowiec biorę udział w odwiecznym konflikcie interesów marketing vs. produkcja. Uczestniczyłem również w wielu imprezach branżowych jako wystawca/organizator (E3, GC, PGA, Igromir) a także organizowałem eventy związane z poszczególnymi grami (Wiedźmin, Saints Row 2, Pure itd.).
E3 2005, Los Angeles – stoisko Wiedźmina.
Wszystko to skłoniło mnie by przelać swoje doświadczenie i przemyślenia „na papier”. Rynek gier cały czas raczkuje w Polsce i tak naprawdę niewiele jest osób, które zajmują się nim na poważnie (kilka firm). Jeśli ten blog przyczyni się choćby w małym stopniu do rozwoju całej branży, będę szczęśliwy.
Jeśli masz jakieś pytania, daj mi znać: lukasz.mach1(at)gmail.com
Wasz głos!